
Response to Misinformation 
from Deutsche Bank  
 
 
Ross McKitrick 
University of Guelph 
Guelph ON N1G 2M5 
 
September 13, 2010 
 
 

1. Introduction 
Deutsche Bank Group has published a report entitled “Climate Change: Addressing the Major Skeptic 

Arguments.” The document is dated September 2010 and is available online at 

http://www.dbcca.com/dbcca/EN/_media/DBCCAColumbiaSkepticPaper090710.pdf. 

 

The authors are Mary-Ellen Carr, Robert F. Anderson and Kate Brash, all of Columbia University, and 

the report is published under the imprimatur of the Deutsche Bank Climate Change Advisors, Deutsche 

Bank Group.  

 

Unfortunately the document was issued in a locked PDF that prevents copying and pasting quoted 

portions, so I have reproduced the section on the hockey stick as a JPG extract in the appendix, and I 

have retyped specific items I want to critique.  

 

Readers who are familiar with the various issues will recognize that the Deutsche Bank (DB) report is 

one-sided. The weakness of its argumentation is partly due to its failure to properly quote the material it 

purports to rebut, so that its arguments are frequently shallow and unconvincing. In this rejoinder I will 

focus only on two items: The Hockey Stick controversy and the report’s treatment of the “Hide the 

Decline” email. These should suffice to illustrate the weakness of the DB report.  

 

2. Hockey Stick Controversy 
The DB refers to both Mann et al. hockey stick papers (the ones in Nature and Geophysical Research 

Letters) as well as a 2005 paper by Rutherford et al. But despite supposedly presenting a rebuttal of 

Steve’s and my work on the hockey stick, the DB paper fails to cite our main publications (our 2005 

Geophysical Research Letters and Energy and Environment papers) nor does it provide any summary of 

what those papers argued.  

 

The DB paper states that Mann et al. published a correction in 2004 after our initial publication, and 

claims “none of the results or analyses were affected.” This is a misleading claim. First, as was 

acknowledged in the online supplement to the correction, the principal component analysis method used 

by Mann et al. was affected by the correction insofar as they used a flawed method without properly 

disclosing in their original paper what they were doing. Second, subsequent analyses, including those of 



 2 

the Wegman and National Academy of Science panels both concluded Mann’s flawed methods biased 

the results. The DB paper misrepresents both these reports, as I will show below.  

 

The DB paper then reports a political timeline without dates or details as follows: 

 

Until this point the controversy followed the standard pattern of scientific discourse: 
discovery, publication, attempts at replication, criticism, adjustment and re-publications. 
The debate entered the political arena when McIntyre and McKitrick met with Senator 
James Inhofe (R-OK), an outspoken denier of anthropogenic climate change; shortly 
afterward, Congressman Joseph Barton (R-TX) write to Michael Mann, demanding that 
he share all his data, methods and associated information with critics and congressional 
staff (Eilperin 2005).  

 

We made a presentation on our work in Washington in November 2003, during which time we briefly 

met Senator Inhofe, among others. Barton’s letter to Mann and his coauthors was not issued until in July 

2005, and it was in response to Mann’s statement in a Wall Street Journal article of 14 February 2005 

affirming his refusal to share his computer code with us. Contrary to the DB paper, apart from our brief 

meeting in fall 2003, McIntyre and I did not meet with Senator Inhofe during the debate over our work 

and,  in particular, during  the lead-up to the issuance of Barton’s letter.  

 

 

NAS Report  

 

The DB paper then claims that the 2006 report of the National Academy of Sciences  

 

rejected the claims of McIntyre and McKitrick and endorsed, with a few reservations, 
Mann et al.’s work.  

 
This is a misrepresentation. It is quite notable that no citations to the NAS report are given to support this 

statement. The NAS report endorsed every technical criticism we made.  

 

In our presentation to the NAS panel we explained that the hockey stick method, and the test statistics 

used to validate it, systematically underestimated the uncertainties in the data.  The NAS panel concluded 

as follows (p. 107) 

 

Regarding metrics used in the validation step in the reconstruction exercise, two issues have been 

raised (McIntyre and McKitrick 2003, 2005a,b). One is that the choice of “significance level” for 

the reduction of error (RE) validation statistic is not appropriate. The other is that different 

statistics, specifically the coefficient of efficiency (CE) and the squared correlation (r
2
), should 

have been used (the various validation statistics are discussed in Chapter 9). Some of these 

criticisms are more relevant than others, but taken together, they are an important aspect of a 

more general finding of this committee, which is that uncertainties of the published 

reconstructions have been underestimated. 

 

We said the hockey stick failed key verification tests. In subtle wording they agreed (p. 91): Mann’s data 

set does not have enough information to verify its ‘skill’ at resolving the past, and has such wide 

uncertainty bounds as to be no better than the simple mean of the data (p. 91). The NAS reported the 

failure of Mann’s reconstruction in a roundabout way, by discussing the results in a replication exercize 

rather than the original Mann paper itself (p. 91): 

 



 3 

Reconstructions that have poor validation statistics (i.e., low CE) will have correspondingly wide 

uncertainty bounds, and so can be seen to be unreliable in an objective way. Moreover a CE 

statistic close to zero or negative suggests that the reconstruction is no better than the mean, and 

so its skill for time averages shorter than the validation period will be low. Some recent results 

reported in Table 1S of Wahl and Ammann (in press) indicate that their reconstruction, which 

uses the same procedure and full set of proxies used by Mann et al. (1999), gives CE values 

ranging from 0.103 to –0.215, depending on how far back in time the reconstruction is carried. 

 

We argued that the flawed principal component methodology used in Mann et al.’s work biased their 

results. The NAS panel concluded (p. 106): 

 

As part of their statistical methods, Mann et al. used a type of principal component analysis that 

tends to bias the shape of the reconstructions. A description of this effect is given in Chapter 9. 

 

Although they argued that other authors who had not used the same method had obtained qualitatively 

similar results, the NAS agreed with us that the problem with Mann’s method was it loaded too much 

weight on a small number of bristlecone pine series from the western US, which were inappropriate 

series for use as temperature proxies. The NAS concluded (p. 107): 

 

The more important aspect of this criticism is the issue of robustness with respect to the choice 

of proxies used in the reconstruction. For periods prior to the 16th century, the Mann et al. 

(1999) reconstruction that uses this particular principal component analysis technique is strongly 

dependent on data from the Great Basin region in the western United States. 
 

And in their examination of the data in question, they warned that these strip-bark series should not be 

used in this type of research (p. 50).  

 

Wegman Report 

 

The DB paper summarizes the Wegman panel findings with regards to the hockey stick as follows:  

 

They also concluded that the methodological errors in the original Mann et al. papers 
had no impact on the scientific conclusion. 

 

The DB Report went on to say  

 

While the uncertainty associated with assessments of past climate might have been 
understated and there were minor methodological errors in the Mann et al. studies, both 
NAS (2006) and Wegman et al. (2006) confirmed the soundness of the research and 
concluded the primary conclusions were unaffected by any methodological problems.  

 

In addition to misrepresenting the NAS findings, this is a wholly false misrepresentation of the findings 

of the Wegman report. The Wegman Report concluded as follows. 

 

While the work of Michael Mann and colleagues presents what appears to be compelling 

evidence of global temperature change, the criticisms of McIntyre and McKitrick, as well as 

those of other authors mentioned are indeed valid. Because the error and uncertainty involved in 

climate reconstructions is magnified with each preceding year, the ability to make certain 

conclusions about the climate at the beginning of the millennium is not very robust. This is even 



 4 

less robust considering the inability to actually calculate an accurate uncertainty for these 

reconstructions. (p. 26) 

 

The papers of Mann et al. in themselves are written in a confusing manner, making it difficult for 

the reader to discern the actual methodology and what uncertainty is actually associated with 

these reconstructions. (p. 26) 

 

It is not clear that Dr. Mann and his associates even realized that their methodology was faulty at 

the time of writing the MBH paper. The net effect of the decentering is to preferentially choose 

the so-called hockey stick shapes. (pp. 28-29) 

 

Our committee believes that the assessments that the decade of the 1990s was the hottest decade 

in a millennium and that 1998 was the hottest year in a millennium cannot be supported by the 

MBH98/99 analysis. (p. 49) 

 

East Anglia Emails 
 

The DB report provides a cursory review of the problems revealed in the East Anglia Emails. Their 

discussion of the notorious “hide the decline” email is as follows.  

 

One of the emails mentioned a “trick” to plot long-term temperature records. Critics have 
argued that this indicates an attempt to mislead the public. In fact, the “trick” refers to 
the use of the instrumental record after 1960 instead of temperatures estimated from 
tree ring widths. The two sources were then labeled accordingly. Instrumental data were 
used after 1960 because some high-altitude tree ring records show declining growth 
after 1960 despite warming temperatures.  

 

Every sentence in this paragraph is untrue or misleading. I will take them one-by-one. 

 

1.  One of the emails mentioned a “trick” to plot long-term temperature records.  

 

No, one of the emails mentioned a “trick” to hide the decline. The reference is to email 942777075.txt 

wherein Jones says  

 

I've just completed Mike's Nature trick of adding in the real temps to each series for the last 20 

years (ie from 1981 onwards) and from 1961 for Keith's to hide the decline.   

 

 

2. Critics have argued that this indicates an attempt to mislead the public. 

 

It is not merely critics who have argued this, but the Muir Russell Inquiry as well, which summarized the 

issue as follows (p. 60, emphasis added). 

 

In relation to “hide the decline” we find that, given its subsequent iconic significance (not 

least the use of a similar figure in the TAR), the figure supplied for the WMO Report was 

misleading in not describing that one of the series was truncated post 1960 for the figure, and in 

not being clear on the fact that proxy and instrumental data were spliced together. We do not find 

that it is misleading to curtail reconstructions at some point per se, or to splice data, but we 



 5 

believe that both of these procedures should have been made plain – ideally in the figure but 

certainly clearly described in either the caption or the text. 

 

3. In fact, the “trick” refers to the use of the instrumental record after 1960 instead of temperatures 

estimated from tree ring widths. 

 

The graph in question shows tree ring widths in two series, and temperatures estimated from tree ring 

widths in one series. The substitution of temperature data replaces one of the tree ring series (Briffa’s). In 

other words, the instrumental record is used to replace tree rings themselves, not “temperatures estimated 

from tree rings.”  

 

4.  The two sources were then labeled accordingly. 

 

False. The Figure that appeared on the cover of the World Meteorological Organization is:  

 

 
(see http://www.wmo.int/pages/prog/wcp/wcdmp/statemnt/wmo913.pdf). 



 6 

 

There is obviously no labeling of the data swap.  

 

5. Instrumental data were used after 1960 because some high-altitude tree ring records show 

declining growth after 1960 despite warming temperatures. 

 

This is sheer speculation on the part of the DB paper authors, since no explanation was provided in the 

report as to the rationale for the trick. Likewise, in the IPCC Report that was produced 2 years later, 

Briffa’s divergent data was truncated at 1960 with no notice to the reader. The only explanation that 

appears to have been recorded at the time was in Jones’ email: to “hide the decline.” 

 

 



 7 

APPENDIX: Extract from DB paper 

 



 8 

 


